Filip Kment, Jiří Brož
2012 / vyzvaná soutěž
Zadáním pro studii rekonstrukce tělocvičny a přilehlých prostor při The English College in Prague bylo získat prostory pro společný setkávací prostor, přednáškovou síň, větší zkoušecí prostor pro drama a v návaznosti též elektrizující lobby. Důležitým prvkem měly být dále prostory pro umělecké aktivity studentů, zejména dramatické, ale také hudební, případně modelářské. Hodila by se nová učebna. K dispozici byla budova tělocvičny a prostor mezi ní a hlavní budovou školy o výměře cca 140m2, který dnes obsahuje zděný spojovací krček a dvorek. Současné sportovní využití tělocvičny plánuje škola potlačit.
V návrhu se podařilo pomocí úvahy s teleskopickou tribunou spojit přednáškovou síň, prostor pro státní maturity a místo pro divadelní zkoušky do jedné auly v prostoru současné tělocvičny. Tyto aktivity mají kromě prostorových také podobné akustické nároky a zpravidla neprobíhají současně.
Před aulou je navrženo reprezentativní předsálí, s možností výstav, provázané s venkovní terasou, jež by měla zároveň tvořit pocitovou bariéru nebo přechod k hřišti, které slouží jako další eventuální rozptylová plocha. Pokud budeme mluvit skutečně o prostoru, dal se tento ve stísněných podmínkách vytvořit pouze vertikalizací. Za použití proporčně odměřeného velkoplošného zasklení a hmoty plných stěn je i na takto malém prostoru díky světlu vytvořen prostor intimnější i veřejnější, otevřen pohled na historickou fasádu, trochu odcloněno hřiště s možností udělat to případně zcela. Lobby by měla být nestandardním pobytovým prostorem s rozumově nahodilým rozmístěním sedacího nábytku za použití pandoma a výrazné barevné epoxidové stěrky.
Do lobby je navržen nový přímý vstup, který navíc propojí školu s ulicí Freyovou a galerií Fénix a oživí veřejný prostor nad jejími garážemi a umožní bezbariérový vstup do školy.
Z terasy se dá snadno přehlédnout přilehlé hřiště a ta tak bude nepochybně využívána fanoušky při (mezi)školních sportovních kláních. Lavičky pro toto místo je možné variabilně skládat (jako tetris) a měnit dle aktuálních potřeb.
Významným motivem generujícím tuto studii také bylo sjednotit prostory pro dramatické aktivity, které jsou dnes dislokovány v různých částech školy, anebo zcela chybí. Učebna dramatu je navržena zastavěním dvorku a přesunem oken stávají učebny do východní stěny objektu. Fasádní stěna může být včetně oken, štukových zdobení, bosáží apod. v interiéru zachována a má potenciál stát se symbolickou kulisou učebny dramatu.
Propojující školní chodba získá přes terasu přímé denní osvětlení a bude rozšířena tak, aby se do ní dalo vložit schodiště do suterénních prostor. Z temné chodby dnes osvětlené jen dveřním nadsvětlíkem se i rozšířením u nástupu schodiště, resp. vchodu do jídelny stane kompaktní příjemný prostor.
V suterénu je navržena nová učebna a kabinet k nové umělecké části školy s přímým denním osvětlením přes podpůrný anglický dvorek. Dalším provozem suterénu je akusticky separované hudební nahrávací studio o dvou místnostech pro hraní a nahrávání s patřičným vybavením, vhodné i k pronájmu.
Vedlejším produktem přístavby je možnost částečně využít její střechu jako odcloněnou terasu pro jednací místnost v prvním patře školy.